Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym im. Jakuba Kani w Domaradzu

46-034 Pokój  

Domaradz 3  

Tel.: (77) 469-80-31

sp-domaradz@wp.pl

Konfliktowy rodzic trudnego ucznia

Brak postępów w nauce, agresywne zachowanie, niechęć do współpracy z nauczycielem, nieustanne konflikty z kolegami i koleżankami z klasy – to najczęściej spotykana charakterystyka tzw. ucznia sprawiającego problemy. Nie ulega wątpliwości, że taki uczeń wymaga szczególnego zainteresowania oraz pomocy i wsparcia. Jednak aby podejmowane działania były skuteczne, niezbędna jest ścisła współpraca  z rodzicami. A co, jeżeli ci winą obarczają nauczycieli? W jaki sposób współpracować z rodzicami niedostrzegającymi faktycznych problemów ucznia i usiłującymi udowodnić wszystkim, że stwierdzone trudności to tylko wymysł nauczyciela, który uwziął się na ich dziecko?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie działania podjąć, kiedy rodzic za problemy dziecka obarcza nauczycieli
  • Czy konfliktowość rodziców może być przyczyną problemów ucznia
  • Kiedy o zachowaniu rodziców powiadomić sąd rodzinny

Problem z uczniem czy z rodzicem?

Sytuacja, w której rodzice nie przyjmują do wiadomości, że ich dziecko mierzy się z poważnymi szkolnymi trudnościami jest jedną z najtrudniejszych w pracy wychowawcy oraz specjalistów. Im dłużej ona trwa, tym trudniej jest znaleźć rozwiązanie akceptowalne przez obydwie strony.

Podejmowane działania powinny toczyć się dwutorowo. Z jednej strony należy dążyć do zapewnienia pomocy uczniowi. Z drugiej natomiast podjąć czynności prowadzące do tego, aby rodzic stał się sprzymierzeńcem w działaniach pomocowych. Jeśli okaże się to trudne – aby nie utrudniał nauczycielom pracy nad poprawą funkcjonowania ucznia.

Ciągle niezadowoleni rodzice mogą destrukcyjnie wpływać na własne dziecko. Z kolei dziecko będące w centrum niepokoju może sprawiać w szkole problemy wychowawcze.

Działania ukierunkowane na wsparcie ucznia

Szukając drogi do rozwiązania problemów uczniów, przede wszystkim trzeba dokonać obserwacji funkcjonowania dziecka podczas lekcji, zajęć pozalekcyjnych, przerw międzylekcyjnych itp. z udziałem psychologa, pedagoga, innych specjalistów. W przypadkach bardzo skomplikowanych dobrze jest rozważyć nawiązanie współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Warto także powołać zespół wychowawczy, który zaplanuje działania, dokona podsumowania rozpoznania, zaproponuje niezbędne działania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ważne jest także udokumentowanie spostrzeżeń i wniosków. Z opinią o funkcjonowaniu ucznia w szkole trzeba zapoznać rodziców. Jeśli diagnoza wskaże na potrzebę udzielenia uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej trzeba liczyć się z tym, że rodzice na tym etapie odmówią współpracy i nie wyrażą zgody na zajęcia wspierające dziecko. Wówczas można jednak realizować zintegrowane działania nauczycieli podczas bieżącej pracy z uczniem.

Jednocześnie jednak – w zależności od wyników diagnozy funkcjonowania ucznia, brak zgody rodziców na udzielenie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej może być podstawą do wystąpienia szkoły do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację ucznia. Jest to zaawansowana i poważna procedura, jednak w uzasadnionej sytuacji  trzeba z niej korzystać. Często powiadomienie rodzica o zamiarze złożenia wniosku działa na rodzica mobilizująco.

Wsparciem może być udział mediatora

W przypadku przedłużającego się sporu warto pamiętać o możliwości zaproszenia zawodowego mediatora. Nie jest to gwarancja sukcesu, jednak znacząco zwiększa szanse na wypracowanie porozumienia między nauczycielami a rodzicami. Być może to właśnie udzielenie zewnętrznego wsparcia osoby niezwiązanej ani ze szkołą ani z rodzicami, pomoże opiekunom zrozumieć na czym polega problem.

Agresywny rodzic może zostać pociągnięty do odpowiedzialności

Podważanie kompetencji nauczyciela i jego pracy, zastraszanie go, obrażanie, atakowanie daje podstawy do podjęcia działań wskazanych w ustawie z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karty Nauczyciela, nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z 6 czerwca 1997 r. Kodeksu karnego.

W sytuacjach skrajnych, kiedy ma miejsce znieważenie nauczyciela przez rodzica, dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym powinien rozważyć udzielenie wychowawcy lub innym nauczycielom formalnego wsparcia. Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.

Konfliktowy rodzic trudnego dziecka powinien mieć postawione granice poprzez uświadomienie mu prawa i obowiązku ochrony nauczyciela. Często jest wystarczające w walce z obrażaniem i szykanowaniem.

Wsparcie nie tylko dla ucznia – jak pomóc nauczycielom

W zależności od zdiagnozowanego problemu ucznia może okazać się, że wsparcia potrzebują także pracujący z nim nauczyciele. Warto zaprosić na lekcję metodyka, który zaproponuje możliwe do podjęcia działania wspierające. Może to być wymiana doświadczeń, szkolenie dla rady pedagogicznej, warsztaty w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Zaproszenie na lekcję metodyka pozwoli także na pozyskanie niezależnej opinii o pracy nauczyciela, z którym rodzice pozostają w konflikcie.

Opracowano na podstawie artykułu Wandy Pakulniewicz

                                                                                    Bogusława krawczyk