Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym im. Jakuba Kani w Domaradzu

46-034 Pokój  

Domaradz 3  

Tel.: (77) 469-80-31

sp-domaradz@wp.pl

Propozycje na zagospodarowanie czasu z dziećmi w okresie kwarantanny

Drodzy uczniowie i Szanowni rodzice!

 

Czas izolacji jest szczególnie trudny dla rodziców, którzy stoją przed wyzwaniem zorganizowania opieki dla maluchów oraz dla dzieci, które potrzebują ruchu i kontaktu z rówieśnikami. Podpowiadamy co można robić z podopiecznymi, kiedy zalecane jest pozostać w domu.

W związku z podjętymi przez rząd działaniami, mającym na celu minimalizowanie rozprzestrzeniania się koronawirusa w Polsce rodzice stanęli przed wyzwaniem zorganizowania domowej opieki nad dziećmi. Co można robić z maluchami w tym czasie?

ZABAWY RUCHOWE

Dzieci roznosi energia i potrzebują ruchu, aby ją rozładować. - Znane od lat zabawy w chowanego czy w berka pozwalają spożytkować część energii. Można także urządzić bitwę na poduszki oraz rzucanie do celu. Ciekawym rozwiązaniem może być konkurs taneczny lub twister. Ograniczony dostęp do internetu poskutkuje większą kreatywnością u dzieci.

Ograniczenia metrażowe mieszkań czy śliska nawierzchnia mogą utrudniać  skanalizowanie energii. - Długi sznurek można wykorzystać do zbudowania labiryntu, który następnie należy pokonać bez dotykania linii. Można także własnoręcznie przygotować grę planszową, na której po stanięciu pionkiem w określonym polu, trzeba będzie wykonać konkretne ćwiczenie na przykład pięć przysiadów czy trzy pajacyki. Dobrym pomysłem będą też zajęcia umysłowe jak gra pamięciowa memory, klasyczne kółko i krzyżyk bądź państwa i miasta.

ZAJĘCIA PLASTYCZNE

Dzieci są różne i lubią różne rzeczy, ale wszystkie szybko się nudzą, dlatego rodzice muszą wykazać się kreatywnością. - Jedna czynność musi mieć kilka funkcji, aby przedłużyć zabawę - mówi Jolanta Front, animatorka zabaw dla dzieci. - Przykładem może być rysunek, który następnie zostaje pocięty na mniejsze części i tworzy puzzle. Innym pomysłem na zabawę z dziećmi może być pokaz mody połączony z sesją zdjęciową. Interesujący dla dzieci może być też tak zwany worek skarbów, czyli odgadywanie nazw przedmiotów schowanych w worku czy zabawy  z balonem.

WSPÓLNE SPĘDZANIE CZASU

Okres kwarantanny warto wykorzystać na wspólne zajęcia pogłębiające więź pomiędzy krewnymi oraz stymulujące rozwój dziecka. - Warte uwagi i bardzo lubiane przez dzieci są gry kooperacyjne, czyli takie, w których gracze współpracują, wspierają się i słuchają, aby osiągnąć wspólny cel. Zabawy sensoryczne na przykład zabawy piaskiem kinetycznym czy malowanie palcami są zarówno wyciszające dla dzieci jak i wspierające ich rozwój. Proste zajęcia domowe typu ugniatanie ciasta czy mycie naczyń gąbka, nie tylko pozwalają wspólnie spędzić czas, ale także dostarczają bodźców zmysłowych. Śpiewanie piosenek, czytanie książek czy rozmowy i oglądanie pamiątkowych zdjęć to czynności zbliżające członków rodziny

Wspólnie z dzieckiem możemy stworzyć książkę. Dla młodszych może to być księga literek  i cyferek. Dla starszych wspólne pisanie i ilustrowanie baśni czy opowiadań. Wspólnie możemy stworzyć drzewo genealogiczne. To dobry sposób na poznanie historii swojej rodziny, dla dziecka to będzie wspaniała przygoda.

Możemy bawić się w nakręcenie „prawdziwego” filmu. Aby lepiej się wczuć, możecie wcześniej przygotować profesjonalny scenariusz. Wspólnie możecie założyć zespół muzyczny. Koniecznie wymyślcie nazwę, a nawet możecie zaprojektować pierwszą okładkę.

Dobrym pomysłem będzie zasadzenie roślinek, albo założenie hodowli. Najłatwiej zacząć od zasadzenia rzeżuchy i zrobienia hodowli kryształów soli. Możemy też wykonać domowe eksperymenty – wiele jest w Internecie stron z eksperymentami -(instrukcje znajdziecie na powszechnie znanym YouTubie)

Innym ciekawym pomysłem na spędzanie czasu w domu jest wspólne gotowanie. Upieczenie babeczek czy ciasteczek, przygotowanie kanapek, ugotowanie ulubionej potrawy lub deseru. Dzięki temu dziecko nie tylko ciekawie spędzi czas, ale także nauczy się nowych umiejętności, które na pewno przydadzą się w późniejszym życiu. Pozwólmy dziecku mieszać składniki oraz obierać niektóre warzywa czy owoce. Warto także pobudzić wyobraźnie swoją oraz dziecka i stworzyć                   z jedzenia ciekawe wzory na talerzu. Zróbcie z jedzenia sztukę. W kuchni możemy pobawić się                  w zgadywanki smakowe – zawiąż dziecku oczy szalikiem i dawaj do spróbowania wcześniej przygotowane smakołyki (np. kawałek jabłuszka, odrobinę dżemu, oliwkę, kluskę czy pół biszkopta). Fajna zabawa stymulująca zmysły, a przy tym okazja do śmiechu! Okazuje się, że gdy nie widzimy co jemy, smaki przestają być takie same.

Sprawdzą się stare sprawdzone zabawy:

  • Kółko i krzyżyk - prawdziwa klasyka;
  • Państwa Miasta– kto z nas nie pamięta tej gry;
  • Słowo na literę, Gra w skojarzenia, Pociąg słów- świetnie gry słowne;
  • Kalambury– dobra zabawa dla starszych i młodszych;
  • Statki–  wystarczy tylko kartka.

Mamy nadzieję, że trochę rozbudziłam Waszą wyobraźnię i że kreatywne spędzanie czasu z dzieckiem będzie Wam przynosiło wiele radości i satysfakcji!

Pamiętajmy!

Kiedy spędzamy czas razem z dzieckiem tworzymy wspólne relacje, doświadczenia i wspomnienia, które są niezwykłymi pamiątkami naszego czasu razem, do których możemy powracać podczas rozmów.

Załączam również kilka przepisów na - tak lubiane przez dzieci - masy plastyczne.

Masy są okazją do doskonałej zabawy, rozwijania wyobraźni i kreatywności oraz doskonalenia motoryki małej rąk, potrzebnej np. podczas pisania. Nie należy ich spożywać!

  • MASA SOLNA

Składniki: mąka; sól; woda w ilości: 2:2:1, czyli tyle samo mąki co soli i połowę mniej wody

Przygotowanie:

Mąkę mieszamy z solą drobnoziarnistą. Następnie dodajemy ostrożnie wodę, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.

Wykorzystanie:

  • można dodać do niej barwniki i olejki zapachowe;
  • można z niej lepić trwałe dekoracje, świeczniki, przestrzenne figurki i płaskie dekoracje;
  • zastyga od kilku godzin do kilku dni – w zależności od grubości;
  • ZIMNA PORCELANA:

Składniki: 250 g skrobi ziemniaczanej, 250 g kleju do drewna, 2 łyżki oliwki, 2 łyżki octu, ew. barwnik spożywczy.

Przygotowanie: łączymy składniki razem i wygniatamy do uzyskania gładkiej konsystencji.

Wykorzystanie: takie samo jak masy solnej, jednak możliwość uzyskiwania drobniejszych i bardziej precyzyjnych elementów.

  • SZTUCZNY ŚNIEG:

Składniki: 1 pianka do golenia, 8 paczek sody, 2 łyżki skrobi

Przygotowanie: połączyć składniki razem, najlepiej w dużej misce, żeby dzieci od razu miały gotowe miejsce do zabawy

  • DOMOWA CIASTOLINA:

Składniki: pół opakowania olejku do kąpieli Tutti – Frutti, pół kg mąki ziemniaczanej

Wykonanie: składniki połączyć i wygnieść do uzyskania gładkiej konsystencji.

Masa zachowuje swoją świeżość jeżeli jest przechowywana w szczelnym opakowaniu.

  • SLIME:

Składniki: klej w płynie firmy Astra, trochę pianki do golenia i mała ilość Perwollu do prania oraz kremu do rąk, ew. barwnik

Wykonanie: zmieszać składniki do uzyskania ciągnącego się slime, jeśli się rwie dodać troszkę więcej płynu do prania.

 

Pedagog szkolny

Bogusława Krawczyk