Zajęcia projektowe "Dobry Start"
W życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umiejętnościom poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. Wszelkie te elementy są niezbędne, by sprostać wymaganiom, jakie przed dziećmi stawia świat.
Socjoterapia, jako metoda pracy w grupie, zakłada realizację trzech podstawowych celów, które będą się wzajemnie przeplatać podczas prowadzonych zajęć. Są to cele terapeutyczne, cele edukacyjne i cele rozwojowe.
Cele terapeutyczne zakładają możliwości odreagowania emocji i napięć powstających na skutek niepowodzeń, przykrych doświadczeń emocjonalnych. Zatem do głównych celów terapeutycznych należy: stwarzanie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych, budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, zwiększenie poczucia własnej wartości, zaspokojenie potrzeby bycia ważnym.
Cele edukacyjne i rozwojowe pozwalają zdobyć dzieciom wiedzę o problemach dotyczących konkretnej grupy i zmierzają do:
- wytworzenia atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wsparcia;
- ustalenia reguł i norm grupowych;
- nabywania umiejętności wyrażania uczuć;
- rozpoznawania emocji u siebie i innych;
- rozwijania umiejętności udzielania informacji zwrotnych;
- uświadomienia sobie, że uczucia mogą się zmieniać;
Program zajęć socjoterapeutycznych składa się z zestawu gier i zabaw o ustalonych celach. Każde spotkanie ma swój cel szczegółowy, podporządkowany celowi ogólnemu. Towarzyszą mu różnorakie aktywności sprzyjające osiągnięciu założonych celów. Zarówno cały cykl spotkań, jak i każde spotkanie, tworzą pewną dynamiczną całość, podzieloną na konkretne etapy pracy z grupą. Pierwsze spotkania poświęcone są budowaniu klimatu bezpieczeństwa i zaufania, integrowaniu się grupy oraz wprowadzaniu dzieci w normy grupy socjoterapeutycznej. Następne zajęcia uczą postrzegania siebie i innych przez pryzmat potrzeb i uczuć. Kolejny cykl spotkań ma na celu wzmacnianie poczucia wartości dzieci i kształtowanie umiejętności pozytywnego myślenia o sobie. Końcowe zajęcia służą nabywaniu istotnych kompetencji komunikacyjnych. Ponadto uczą konstruktywnego rozwiązywania problemów.
Tematyka szczegółowa przedstawia się następująco:
1. Poznajmy się – budowanie klimatu bezpieczeństwa w grupie;
2. Tworzymy grupę – ustalamy zasady;
3. Rozpoznajemy i nazywamy uczucia;
4. Wyrażamy uczucie swoje i szanujemy uczucia innych;
5. Uczymy się lepiej rozumieć siebie i innych;
6. Opanowujemy i przezwyciężamy złość i agresję;
7. Budujemy poczucie własnej wartości;
8. Nawiązujemy przyjazne kontakty z innymi z uwzględnieniem komunikacji słownej
i bezsłownej;
9. Pokojowo rozwiązujemy konflikty;
10. Pożegnanie z grupą.
Zajęcia w ramach projektu „Dobry start” cieszą się dużym zainteresowaniem przedszkolaków pięcio i sześcioletnich.
-
Kontakt
46-034 Pokój
Domaradz 3
Tel.: (77) 469-80-31
-
Lokalizacja
Zobacz, gdzie znajduje się nasza placówka.