Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym im. Jakuba Kani w Domaradzu

46-034 Pokój  

Domaradz 3  

Tel.: (77) 469-80-31

sp-domaradz@wp.pl

Zajęcia projektowe "Dobry Start"

W życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umiejętnościom poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. Wszelkie te elementy są niezbędne, by sprostać wymaganiom, jakie przed dziećmi stawia świat.

Socjoterapia, jako metoda pracy w grupie, zakłada realizację    trzech podstawowych celów, które będą się wzajemnie przeplatać podczas prowadzonych zajęć. Są to cele terapeutyczne, cele edukacyjne i  cele rozwojowe.

Cele terapeutyczne zakładają możliwości odreagowania emocji i napięć powstających na skutek niepowodzeń, przykrych doświadczeń emocjonalnych. Zatem do głównych celów terapeutycznych należy: stwarzanie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych, budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, zwiększenie poczucia własnej wartości, zaspokojenie potrzeby bycia ważnym.

Cele edukacyjne i rozwojowe pozwalają zdobyć dzieciom wiedzę o problemach dotyczących konkretnej grupy i zmierzają do:
- wytworzenia atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wsparcia;
-  ustalenia reguł i norm grupowych;
- nabywania umiejętności wyrażania uczuć;
-  rozpoznawania emocji u siebie i innych;
- rozwijania umiejętności udzielania informacji zwrotnych;
- uświadomienia sobie, że uczucia mogą się zmieniać;

          Program zajęć socjoterapeutycznych składa się z zestawu gier i zabaw o ustalonych celach.  Każde spotkanie ma swój cel szczegółowy, podporządkowany celowi ogólnemu. Towarzyszą mu różnorakie aktywności sprzyjające osiągnięciu założonych celów. Zarówno cały cykl spotkań, jak i każde spotkanie, tworzą pewną dynamiczną całość,  podzieloną na konkretne etapy pracy z grupą. Pierwsze spotkania poświęcone są budowaniu klimatu bezpieczeństwa i zaufania, integrowaniu się grupy oraz wprowadzaniu dzieci w normy grupy socjoterapeutycznej. Następne zajęcia uczą postrzegania siebie i innych przez pryzmat potrzeb i uczuć. Kolejny cykl spotkań  ma na celu wzmacnianie poczucia wartości dzieci i kształtowanie umiejętności pozytywnego myślenia o sobie. Końcowe zajęcia służą nabywaniu istotnych kompetencji komunikacyjnych.  Ponadto uczą konstruktywnego rozwiązywania problemów.

Tematyka szczegółowa przedstawia się następująco:

1. Poznajmy się – budowanie klimatu bezpieczeństwa w grupie;

2. Tworzymy grupę – ustalamy zasady;

3. Rozpoznajemy i nazywamy uczucia;

4. Wyrażamy uczucie swoje i szanujemy uczucia innych;

5. Uczymy się lepiej rozumieć siebie i innych;

6. Opanowujemy i przezwyciężamy złość i agresję;

7. Budujemy poczucie własnej wartości;

8. Nawiązujemy przyjazne kontakty z innymi z uwzględnieniem komunikacji słownej
i bezsłownej;

9. Pokojowo rozwiązujemy konflikty;

10. Pożegnanie z grupą.


         Zajęcia  w ramach projektu „Dobry start” cieszą się dużym zainteresowaniem przedszkolaków pięcio   i sześcioletnich.  

Autor: Bogusława Krawczyk