Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym im. Jakuba Kani w Domaradzu

46-034 Pokój  

Domaradz 3  

Tel.: (77) 469-80-31

sp-domaradz@wp.pl

Co zrobić gdy dziecko otrzyma opinię lub orzeczenie z poradni psychologiczno- pedagogicznej ?

                      Pierwsze szkolne kłopoty dziecka wynikają bardzo często z trudności w pisaniu i czytaniu. Niepowodzenia w tym zakresie decydują o dalszych losach dziecka, stają się często powodem zniechęcenia do nauki, wystąpienia reakcji nerwicowych oraz problemów wychowawczych. Aby je przezwyciężyć trzeba poznać przyczyny tego stanu rzeczy i znaleźć odpowiednie środki zaradcze. Do zasadniczych źródeł trudności należą obniżona sprawność intelektualna, przewlekle schorzenia, zaburzenia mowy, wzroku i słuchu, brak pozytywnej motywacji do nauki, brak pełnej dojrzałości szkolnej, złe metody nauki pisania i czytania, fragmentaryczne zaburzenia funkcji percepcyjno- motorycznych oraz zła sytuacja rodzinna. By więc przezwyciężyć trudności  w nauce pisania i czytania, należy prowadzić ćwiczenia usprawniające funkcje analizatora słuchu i wzroku, sprawności manualnej i graficznej, a także stosować ćwiczenia i techniki relaksacyjne oraz gry i zabawy sprzyjające uczeniu się. Trzeba również na tyle uatrakcyjnić proces dydaktyczno- wychowawczy, aby stworzyć dziecku okazje  do odczuwania satysfakcji i zadowolenia przez rozwijanie jego zamiłowań i predyspozycji rozwojowych  oraz  potencjału tkwiącego w dziecku. Niezmiernie ważne jest zaspokajanie potrzeby odniesienia sukcesu. W  tym celu warto stworzyć sytuacje dydaktyczno – wychowawcze dające dziecku poczucie zadowolenia i radości z kolejnych osiągnięć w procesie uczenia się. Dlatego też staramy się uatrakcyjnić  zajęcia rewalidacyjne poprzez stosowanie ciekawych  metod,  formy i środków dydaktycznych. Również arteterapia staje się coraz bardziej popularną dziedziną edukacji i terapii. Rysowanie, malowanie i inne przejawy działalności artystycznej są związane z człowiekiem od wieków. Arteterapia to terapia przez sztukę lub terapia sztuką („arte” z łac. ars-sztuka i terapia, leczenie przez sztukę). Arteterapia opiera się na założeniu, że proces twórczy, służy autoekspresji, pomaga dzieciom rozwiązywać problemy, także te wewnętrzne, kierować własnym zachowaniem, emocjami, rozwijać umiejętności interpersonalne, redukować stres, podnosić samoocenę i samoświadomość. Poprzez rysunek dziecko w bezpieczny i ciekawy sposób wyraża siebie, ukazuje wszystko to, czego nie potrafi lub czego po prostu nie da się wyrazić słowami. Taka forma ćwiczeń jest niezwykle przydatna w pracy  z dzieckiem i pozwala mu w bezpieczny sposób odkrywać samego siebie.

B.Krawczyk