Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym im. Jakuba Kani w Domaradzu

46-034 Pokój  

Domaradz 3  

Tel.: (77) 469-80-31

sp-domaradz@wp.pl

Słowniczek pedagogiczno- psychologiczny

 

Drodzy Rodzice, aby zrozumieć treść opinii czy orzeczenia, warto zapoznać się ze słowniczkiem  podstawowych pojęć pedagogiczno – psychologicznych. Pomoc dzieciom w nauce jest istotnym zagadnieniem zwłaszcza obecnie , kiedy duża liczba uczniów już  w pierwszych latach uczęszczania do szkoły potrzebuje tej pomocy.

Analiza i synteza(wzrokowa lub słuchowa)- procesy dokonujące się w mózgu ; obejmują rozkładanie na części i scalanie materiału wzrokowego(obrazki, wyrazy ) lub słuchowego(dźwięki, zdania, słowa) w celu budowania całości obrazu/słowa.

 

Analiza głosowa- umiejętność rozkładania słów na głoski odpowiadające najmniejszym cząstkom języka(fonemom).

Analiza sylabowa- umiejętność rozkładania słów na sylaby.

Analizator- zespół złożonych czynności percepcyjnych i motorycznych obejmujących przetwarzanie przez mózg bodźców zmysłowych. W obrębie analizatora znajdują się: receptor obejmujący bodźce, charakterystyczny dla określonego narządu zmysłu(oczy, uszy ,mięśnie), droga nerwowa doprowadzająca  bodźce do odpowiednich obszarów mózgu oraz ośrodek w mózgu, w którym zachodzą procesy analizy i syntezy. W nomenklaturze psychologiczno- pedagogicznej mówi się o trzech typach analizatorów :wzrokowym, słuchowym i kinestetyczno-ruchowym.

Deficyty rozwojowe- zaburzenia rozwoju psychomotorycznego(parcjalne- rudności obejmujące większy obszar funkcjonowania, lub fragmentaryczne- obejmujące mniejszy obszar poznawczy), oznaczające wolniejsze tempo rozwoju określonej funkcji.

 

Dostosowanie wymagań edukacyjnych- organizacja procesu dydaktycznego realizowanego przez szkołę , która a na celu wyrównywanie szans edukacyjnych oraz zapobieganie wtórnym zaburzeniom sfery emocjonalno- motywacyjnej.

B.Krawczyk

Literatura:

Praca zbiorowa pod redakcją Władysława Dykcika i Barbary Szychowiak.  Poznań 2001. Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny