Słowniczek pedagogiczno- psychologiczny
Drodzy Rodzice, aby zrozumieć treść opinii czy orzeczenia, warto zapoznać się ze słowniczkiem podstawowych pojęć pedagogiczno – psychologicznych. Pomoc dzieciom w nauce jest istotnym zagadnieniem zwłaszcza obecnie , kiedy duża liczba uczniów już w pierwszych latach uczęszczania do szkoły potrzebuje tej pomocy.
Analiza i synteza(wzrokowa lub słuchowa)- procesy dokonujące się w mózgu ; obejmują rozkładanie na części i scalanie materiału wzrokowego(obrazki, wyrazy ) lub słuchowego(dźwięki, zdania, słowa) w celu budowania całości obrazu/słowa.
Analiza głosowa- umiejętność rozkładania słów na głoski odpowiadające najmniejszym cząstkom języka(fonemom).
Analiza sylabowa- umiejętność rozkładania słów na sylaby.
Analizator- zespół złożonych czynności percepcyjnych i motorycznych obejmujących przetwarzanie przez mózg bodźców zmysłowych. W obrębie analizatora znajdują się: receptor obejmujący bodźce, charakterystyczny dla określonego narządu zmysłu(oczy, uszy ,mięśnie), droga nerwowa doprowadzająca bodźce do odpowiednich obszarów mózgu oraz ośrodek w mózgu, w którym zachodzą procesy analizy i syntezy. W nomenklaturze psychologiczno- pedagogicznej mówi się o trzech typach analizatorów :wzrokowym, słuchowym i kinestetyczno-ruchowym.
Deficyty rozwojowe- zaburzenia rozwoju psychomotorycznego(parcjalne- rudności obejmujące większy obszar funkcjonowania, lub fragmentaryczne- obejmujące mniejszy obszar poznawczy), oznaczające wolniejsze tempo rozwoju określonej funkcji.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych- organizacja procesu dydaktycznego realizowanego przez szkołę , która a na celu wyrównywanie szans edukacyjnych oraz zapobieganie wtórnym zaburzeniom sfery emocjonalno- motywacyjnej.
B.Krawczyk
Literatura:
Praca zbiorowa pod redakcją Władysława Dykcika i Barbary Szychowiak. Poznań 2001. Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny
-
Kontakt
46-034 Pokój
Domaradz 3
Tel.: (77) 469-80-31
-
Lokalizacja
Zobacz, gdzie znajduje się nasza placówka.