Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym im. Jakuba Kani w Domaradzu

46-034 Pokój  

Domaradz 3  

Tel.: (77) 469-80-31

sp-domaradz@wp.pl

Słowniczek pedagogiczno-psychologiczny- część druga

Dysleksja rozwojowa- specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, obejmuje zaburzenia uczenia się czytania(dysleksja), poprawnej pisowni(dysortografia), niski poziom graficzny pisma(dysgrafia).

Funkcje poznawcze- zespół procesów umożliwiających odbiór informacji z otoczenia, najważniejsze to: uwaga, pamięć, wrażenia, orientacja, co do kierunków w przestrzeni i schemacie ciała.

Integracja percepcyjno- motoryczna prawidłowe współdziałanie i rozwój funkcji wzrokowych, słuchowo językowych i ruchowych.

Koordynacja wzrokoworuchowa – współdziałanie funkcji wzrokowych i ruchowych (oka i ręki).

Lateralizacja jednorodna- dominacja czynności ruchowych jednej strony ciała( oko, ręka, noga, ucho) w efekcie dominacji jednej z półkul mózgowych, mówimy wówczas o lateralizacji prawostronnej lub lewostronnej. Ustalenie dominacji ręki i oka powinno nastąpić do siódmego roku życia, gdy dziecko podejmuje naukę pisania.

Lateralizacja skrzyżowana- dominacja narządów percepcyjnych i ruchowych ( najczęściej dotyczy oka i ręki) po różnych stronach ciała- ten typ lateralizacji jest częsty u dzieci z dysleksją rozwojową.

Odchylenia rozwojowe- opóźnienia rozwoju w stosunku do ustalonych norm o niewielkim nasileniu objawów i ograniczonym ich zakresie. Z wyniku stwierdzenia odchyleń rozwojowych uczniowie otrzymują opinie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych.

Pamięć mimowolna (mechaniczna)-zdolność do zapamiętywania informacji w sposób nieświadomy bez celowego wysiłku.

Pamięć sekwencyjna- zdolność do przyswajania, utrwalania i przypominania sekwencji cyfr, nazw(np. dni tygodnia, pory posiłków).

Pamięć słuchowa- zdolność do utrwalania i przypominania informacji dźwiękowej. Pamięć słuchowa bezpośrednia( pamięć świeża) pozwala zapamiętać i od razu odtworzyć usłyszany tekst. Pamięć słuchowa operacyjna to zdolność do przyswajania, utrwalania i przypominania działań i operacji przechowywanych w pamięci(np. powtarzanie szeregu liter wspak).

Pamięć wzrokowa –zdolność do utrwalania i przypominania informacji wizualnej.

Rewalidacja – całokształt podejmowanych i usystematyzowanych działań, mających na celu przywrócenie człowiekowi niepełnosprawnemu ( również intelektualnie) możliwie pełnej sprawności.  Jest to proces edukacyjny, terapeutyczny i wychowawczy z zaplanowanymi celami, uwzględniającymi wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną. Usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.

W obecnych czasach rewalidacja w swym zakresie obejmuje szereg oddziaływań natury pedagogicznej i społecznej mających za cel przywrócenie w miarę możliwości jednostce niepełnosprawnej możliwości funkcjonowania w społeczeństwie. Należy tu zróżnicować charakter oddziaływań skierowanych na osoby o niepełnosprawności fizycznej oraz intelektualnej jak i uwzględnić ich wiek. Pewne procesy w strukturach korowych powstają, jako składowa ciągu zdarzeń i oddziaływań środowiskowych jak i wychowawczych oraz emocjonalnych. W sytuacji, gdy minie już wiek, w którym te struktury w mózgu powinny się kształtować, ich odtworzenie jest tylko fragmentaryczne mniej lub więcej.

Bogusława Krawczyk 

Literatura: Praca zbiorowa pod redakcją Władysława Dykcika i Barbary Szychowiak. Poznań 2001. Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny.